Seria lit. Survarium na celowniku

ksiazkisurva
Na jednym z rosyjskojęzycznych portali ukazał się bardzo ciekawy wywiad z Siergiejem Gruszko – kierownikiem ds. rozwoju biznesu studia Vostok Games. Niegdyś Siergiej odpowiadał za wprowadzenie na rynek i rozwój serii literackiej S.T.A.L.K.E.R. z ramienia studia GSC Game World. W związku z tym nie obeszło się bez pytania o projekt S.T.A.L.K.E.R. 2.

Czy to powszechna praktyka gdy książki z danego uniwersum wspierają duży projekt jakim jest gra komputerowa? W jakim kraju to zjawisko jest najpopularniejsze?

Nie jest to powszechna praktyka. Większość gier komputerowych, które odniosły sukces, nie posiada własnej serii literackiej. Najbardziej czytający naród na świecie to Amerykanie i dlatego ta praktyka jest u nich najbardziej powszechna.

Czy studio Vostok Games stawia jakiekolwiek wymagania autorom przyszłych książek z serii Survarium?

Oczywiście, że tak. Po pierwsze, pokazujemy pisarzowi świat gry uwzględniając jego historię i kierunek w jakim się rozwinął. Scenariusz Survarium powstał z myślą o przyszłym trybie Swobodnej Gry (ang. Freeplay) i jest bazą dla samego uniwersum gry. Wymagamy, aby autor pisał w ramach uniwersum uwzględniając jego historię ale jednocześnie nie rozpowszechniał informacji na temat rozwoju świata gry.

Czy planujecie wspierać autorów opowiadań fanowskich? Powiedzmy, po przez publikowanie ich opowiadań na oficjalnej stronie gry lub organizowanie konkursów literackich?

Obecnie przygotowujemy zbiór opowiadań, który ułożyliśmy na podstawie wyników konkursu przeprowadzonego razem z rosyjskojęzycznym portalem fanowskim poświęconym książkom. Premiera to orientacyjnie luty 2015 roku.

Czy zamierzał Pan spróbować swoich sił w ramach serii literackiej Survarium?

Nie. Bardzo dokładnie dobieramy autorów biorąc także pod uwagę ich poprzednie dokonania oraz upodobania.

Czy mógłby Pan przepowiedzieć jak dalej potoczą się losy serii literackiej Survarium?

Prognozowanie to dość niewdzięczna sprawa. Szczególnie biorąc pod uwagę, że projekt online żyje długo, stopniowo przyciągając coraz większą rzeszę graczy rozwijając się i poszerzając. Ogólnie rzecz ujmując – będzie coraz gorzej. Po pierwsze, rynek książkowy praktycznie upadł, to już nawet nie kryzys a coś znacznie gorszego. Po drugie, powtórzenie sukcesu serii literackiej S.T.A.L.K.E.R. to jak próba powtórzenia oszałamiającej kariery gry Counter-Strike.

Czy w obecnych czasach gry komputerowe wzbudzają zainteresowanie także książkami lub na odwrót – przeczytanie książki wywołuje pragnienie czytelnika zapoznania się z grą?

Moim zdaniem to pytanie jest podobne do tego zadawanego już dwadzieścia lat temu a dotyczącego książek i telewizji. Jedni najpierw oglądają film, a inni z kolei zaczynają od książki.

Woli Pan książkę w wydaniu papierowym czy jej wersję elektroniczną?

Wolę drugi wariant. Czytuję wiele tekstów, które bardzo często jeszcze nie są opublikowane na papierze, w taki właśnie sposób stopniowo kształtuje się przyzwyczajenie.

Nie możemy nie zapytać o dalsze losy projektu S.T.A.L.K.E.R. 2. Co Pan o tym sądzi?

Moim zdaniem prawdopodobieństwo wyjścia tej gry jest małe. Obecnie wielu twórców gier komputerowych przeszło na gry mobilne, a inni z kolei pracują nad wszelkiego typu projektami online. Pojawienie się wolnej ekipy z górnej półki, która powie „chcemy zrobić grę S.T.A.L.K.E.R. 2” – to jedynie fantazje ludzi całkowicie niepowiązanych z branżą gier jako biznesem. A z wypowiedzi Grigorowicza wynika, że ma on bardzo określone wymagania co do potencjalnej ekipy, która miałaby tworzyć kontynuację gier serii S.T.A.L.K.E.R..

Więcej o serii literackiej Survarium w dziale Książki.


Podziel się


Skomentuj