Reanimacja martwego S.T.A.L.K.E.R.a

edge
Powracamy do przeszłości sięgając po kolejny archiwalny artykuł o grze Survarium. W czerwcu bieżącego roku ukazał się tekst w zachodnioeuropejskim czasopiśmie o grach komputerowych Edge. Artykuł oparto o rozmowę z kierownikiem projektu – Rusłanem Didenko, który opowiada o ogólnych założeniach ich nowego projektu uwzględniając podobieństwa i różnice do gry S.T.A.L.K.E.R. 2. Zapraszamy do lektury.

Studio Vostok Games odgrzebuje zwłoki S.T.A.L.K.E.R.a aby stworzyć nową post-apokaliptyczną strzelankę

Seria S.T.A.L.K.E.R. opowiadała o przetrwaniu w jednym z najsurowszych z możliwych środowisk, gotowych zabić cię za nawet najmniejszy błąd. Podobnie jak każdego ze S.T.A.L.K.E.R.ów, przedwczesny koniec może spotkać zarówno projekt jak i dewelopera lub wydawcę. Zespół tworzący grę Survarium wie o tym aż nazbyt dobrze, gdyż ich poprzedni projekt o nazwie S.T.A.L.K.E.R. 2, został anulowany przez GSC Game World w zeszłym roku. Wbrew wszelkim przeciwnościom ekipa przetrwała i stworzyła studio Vostok Games, by kontynuować pracę nad swoimi pomysłami. Jednak przekaz ich nowego projektu jest o wiele szerszy i to pomimo tego, że obydwie gry dzielą dużą część tego samego DNA to Survarium zdecydowanie nie jest klonem S.T.A.L.K.E.R. 2 pod inną nazwą.

Najbardziej uderzającą różnicą, biorąc pod uwagę bezlitosną samotność charakteryzującą uniwersum serii S.T.A.L.K.E.R., jest zmiana w grę MMORPG. Rozgrywka jest podzielona na dwie części. W pierwszej gracze gromadzą się wewnątrz lobby gry aby kupować, sprzedawać i ulepszać wyposażenie, rozwijać swoje postacie oraz wymieniać się informacjami. Druga część będzie bliższa weteranom serii gier S.T.A.L.K.E.R.. Gracze zgromadzą się w grupy aby wyruszyć w kierunku pustkowi widzianych z perspektywy pierwszej osoby.

Survarium nie jest jednak ograniczone do terenów otaczających Czarnobyl. Tym razem tragedia objęła nie tylko Ukrainę, ponieważ łańcuch katastrof na całym świecie stworzył obiecujące warunki dla stalkerów. Oprócz różnorodności, nowe tereny zawierają nowe niebezpieczeństwa i możliwości obrony przed nimi. „Survarium nie opowiada o walce samotnego człowieka o łup,” mówi nam kierownik projektu Rusłan Didenko, „Opowiada o walce resztek ludzkości o przetrwanie.”

Walka ta jest dostępna w trzech smakowitych rodzajach: w trybie eksploracji, któremu najbliżej jest do strzelanki w trybie dla pojedynczego gracza, i to pomimo tego, że wciąż możesz w nim natknąć się na innych graczy; w trybie PvP który stawia przeciwko sobie dwie drużyny w walce o zebranie jak największej ilości zasobów; i pięcioosobowym trybie współpracy PvE w którym gracze muszą działać razem aby przetrwać we wrogim środowisku.

Gra będzie dostępna w modelu free-to-play ale Didenko zaznacza, że płatności umożliwią jedynie zmiany estetyki i oszczędzenie czasu. Mówi też, że decyzja o przyjęciu modelu free-to-play została podjęta z powodów finansowych i wynikała z trudności w znalezieniu inwestora, który mógłby sfinansować długi okres powstawania gry. Dzięki temu Survarium może wystartować wcześniej i wraz z upływem czasu będzie możliwe jej ciągłe ulepszanie.

Jednak pomimo różnic między tą grą a jej poprzednikiem, rozpoczęcie prac nad nią jedynie trzy miesiące po śmierci projektu S.T.A.L.K.E.R. 2 pozostaje faktem, a duch serii unosi się nad Survarium.

„Gdy zasiedliśmy do nowego projektu, większość ekipy wciąż była myślami przy projekcie S.T.A.L.K.E.R. 2” wyjaśnia Didenko. „S.T.A.L.K.E.R. 2 był początkowo zaprojektowany jako przełomowa gra z interesującą linią fabularną, która nie tylko zapewniała graczowi rozrywkę ale również dotykała aktualnych problemów ekologicznych, stawiała pytania o samoidentyfikację człowieka i o rolę ludzkości w ewolucji. Część z tych pomysłów trafiła również do Survarium.

Pomimo tego S.T.A.L.K.E.R. 2 i Survarium to dwie zupełnie różne gry. Survarium jest grą sieciową, gdzie relacje pomiędzy graczami znajdują się na pierwszym planie. Mówiąc przenośnie, fabuła w Survarium służy jedynie za dekorację, natomiast akcję zapewniają sobie sami gracze.

To ambitny projekt, lecz zbudowany na solidnych podstawach. Vostok Games nie wątpi w to, że dalekie podróże, które odbędziemy w Survarium zapewnią mu podobnie dalekosiężny sukces. Pomimo rozpoczęcia w ostatnim miesiącu rejestracji do testów alpha, grę czeka jeszcze długa droga do pokonania. Niemniej jednak światowe pandemie jeszcze nigdy nie wyglądały tak pociągająco.


Źródło: [eng.] Edge, 06(254)/2013, str. 70-71.

Podziel się


Skomentuj

  • Lech Piłsudski

    Sprawa się rypła…