Gdy nadejdzie koniec

ign_istan
Na początku marca na stronie portalu IGN ukazał się wywiad przeprowadzony przez Tarryn Van Der Byl z community managerem studia Vostok Games – Joe Mullinem. Rozmowa skupiła się na postępach w pracach nad grą Survarium oraz kształtem jaki studio chce nadać swojemu przyszłemu dziełu.

Czym właściwie jest to Survarium?

Survarium jest grą MMOFPS nad którą pracują byli twórcy S.T.A.L.K.E.R. 2.. Akcja ma miejsce w niedalekiej przyszłości, w której całe środowisko naturalne obróciło się przeciwko rasie ludzkiej. Przyroda, schorowana i zmęczona ludźmi, pozyskującymi surowce naturalne, toczącymi wojny i niszczącymi swoją planetę, na takie działania postanowiła w końcu odpowiedzieć atakiem. W rezultacie ludzkość praktycznie całkowicie wyginęła. Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej, zapraszamy do odwiedzenia naszego oficjalnego kanału YouTube i obejrzenia cyklu pamiętników dewelopera. Można w nich znaleźć wiele cennych informacji.

Na swój sposób Survarium jest czymś w rodzaju nieoficjalnej kontynuacji i/lub duchowym spadkobiercą anulowanego projektu S.T.A.L.K.E.R. 2. Czy możecie nam opowiedzieć o tym nieco więcej?

Niestety, gdy w grudniu 2011 roku GSC Game World zamknięto, a rozwój serii S.T.A.L.K.E.R. porzucono, cały zespół został bez pracy i bez pomysłu na przyszłość. Założyliśmy więc na własną rękę nowe studio o nazwie Vostok Games, szczęśliwie znaleźliśmy kilku świetnych inwestorów i zdołaliśmy rozpocząć pracę nad zupełnie nowym projektem.

Jeżeli chodzi o podobieństwa do serii S.T.A.L.K.E.R., które gracze z pewnością znajdą w Survarium, to rzecz jasna będzie ich wiele zarówno w oprawie wizualnej jak i we wrażeniach płynących z grania, ponieważ tworzy ją ten sam zespół ludzi. W samej rozgrywce znajdą się artefakty, anomalie, frakcje, ulepszanie broni, rozwój bohatera itd. Wiele elementów, które fani serii S.T.A.L.K.E.R. kochają, w dodatku ulepszonych i zmienionych aby nadać im właściwy charakter i lepiej dopasować do świata gry Survarium.

Jakie gry, oprócz tych z serii S.T.A.L.K.E.R., wpłynęły na kształt i wygląd projektu Survarium?

To trudne pytanie, ponieważ każdy członek zespołu lubi wiele gier. Ponadto, nasza filozofia tworzenia gier jest najczęściej wzorowana na prawdziwym świecie i na zniekształconej wersji tego co uważamy, że (przynajmniej w niektórych przypadkach) jest możliwe w przyszłości jeżeli pewne cechy cywilizacji nie ulegną poprawie. Patrzymy zatem na aktualne wydarzenia, na stawiane pytania, lęki, wyrażane przez ludzi nadzieje oraz marzenia i to staje się naszą inspiracją.

Co różni Survarium od innych gier post-apokaliptycznych, jak na przykład DayZ?

Po pierwsze Survarium zawiera trzy różne tryby gry – PvP, Co-Op oraz Freeplay. Jest także symulatorem przetrwania choć w nieco mniejszym stopniu niż DayZ. Tak, mamy wiele elementów typowych dla sztuki przetrwania ale przecież to tylko gra. Wracając do kilku trybów gry, w każdym znajdą się elementy fabuły wraz z misjami które gracz będzie mógł wykonać lub zignorować. Inną wspaniałą cechą jest to, że tworząc Survarium wraz z naszą społecznością, dajemy jej szansę wpływania na przebieg gry i fabuły zarówno jeżeli chodzi o estetykę jak i sam scenariusz.
Oto podstawowy przykład: jeżeli w grze jest cel – dajmy na to, że chodzi o zniszczenie konkretnego budynku – a gracze mogą wybrać czy chcą go zniszczyć, czy ocalić, to na podstawie wyboru większości rozwiniemy grę i dalszą fabułę. Jeżeli budynek został zniszczony to nie będzie już dłużej znajdować się w grze i będziemy musieli kontynuować historię zgodnie z dalszymi działaniami graczy.

W kampanii marketingowej wyraźnie podkreślano, że jest to „MMOFPS” ale w grze istnieją również elementy zarówno RPG jak i sztuki przetrwania.

W grze znajdzie się wiele elementów RPG. Gracze będą mogli dostosowywać swoją postać, zdobywać punkty doświadczenia, które będą mogli zainwestować w cały wachlarz dostępnych umiejętności i ostatecznie ukształtują własną postać wraz z jej unikalnymi umiejętnościami, perkami i talentami.

Jak w Survarium będzie wyglądać śmierć postaci gracza?

To zależy od tego w który tryb zdecydujesz się zagrać. W PvP gracze odradzają się po śmierci w bazie. W trybie Freeplay gracz ma tylko jedną szansę i jeżeli zginie to będzie musiał wszystko zaczynać od początku. W przypadku trybu Co-Op, wciąż rozważamy jak dokładnie działać będzie mechanika śmierci postaci gracza, więc niestety nie jestem aktualnie w stanie na to odpowiedzieć.

Co z frakcjami?

A właśnie – frakcje. W tej chwili (w zamkniętej Beta wersji) w grze są cztery ugrupowania i planujemy dodać więcej wraz z postępami w produkcji. Choć gracze nie mogą dołączać do frakcji to mogą współpracować z nimi poprzez wypełnianie rozmaitych misji i zadań zlecanych przez te ugrupowania. Powodem tego jest fakt, że każda z nich ma własny zestaw ekwipunku, broni, przedmiotów, itd. Im lepsze są twoje relacje z frakcją, tym szerszy otrzymasz dostęp do ich wyposażenia. Jeżeli natomiast chodzi o wyposażenie to nie ma ograniczeń w używaniu przedmiotów należących do wielu ugrupowań, istnieją dosłownie setki lub nawet tysiące kombinacji ubiorów, broni i wyposażenia. Jednakże, jeżeli gracz zdecyduje się użyć podczas misji kompletnego ubioru danej frakcji, to po jej wykonaniu zyska nieco więcej reputacji niż gdyby nie był ubrany na „służbowo”.

Prace nad grą trwają już prawie dwa lata. Jak bardzo zmienił się projekt od marca 2012 roku?

Szczerze mówiąc, od momentu rozpoczęcia prac skupiliśmy się na najbardziej podstawowym trybie gry – PvP. Powodem tego były głównie chęć zbalansowania rozgrywki, rozwoju bohatera, działania broni, fizyki, itd. Ponieważ ten tryb jest dosyć prosty (w porównaniu do pozostałych dwóch), uznaliśmy że najlepiej będzie zacząć właśnie od niego. Od rozpoczęcia prac gra przeszła już długą drogę i wciąż jest rozwijana. Przykładowo, ostatnio dodaliśmy do niej artefakty oraz losowe anomalie. Lokacje także są modyfikowane wraz z postępami prac nad grą. Gracze na forach dostarczają wielu przydatnych opinii dzięki temu wraz z rozbudową Survarium jesteśmy w stanie poprawiać grę według ich upodobań. Wkrótce udostępnimy nową łatkę z całą masą nowej zawartości, czym jesteśmy bardzo podekscytowani.

W chwili wydania Survarium będzie grą typu free-to-play, zasilaną mikropłatnościami. Jakie przedmioty będą dostępne do kupienia?

Jak dobrze wiesz, jeżeli chodzi o tytuły free-to-play to wszyscy boją się wprowadzenia „pay-to-win”. My w ogóle nie bierzemy tego pod uwagę. Wierzymy, że gdy pojawiają się przedmioty na sprzedaż, umiejętności graczy muszą być rozstrzygającym czynnikiem ich sukcesu w grze. Zatem dostępne do kupienia przedmioty będą odznaczać się kosmetycznymi różnicami, poszerzonymi statystykami, nieco szybszym zdobywaniem punktów doświadczenia itp.. Jeżeli czytelnicy chcieliby poznać więcej szczegółów na temat naszego podejścia to zawsze mogą obejrzeć pamiętniki dewelopera na naszej stronie lub kanale YouTube.

Załóżmy, że wszystkie wydarzenia z gry Survarium już jutro wydarzą się w rzeczywistym świecie. Jaki byłby twój plan?

To trudne pytanie! Osobiście znalazłbym bezpieczne miejsce do życia, szabrowałbym zapasy, jedzenie, itp., i trzymał się najdalej jak to możliwe od pogranicza, gdzie właściwie nie ma nadziei na przetrwanie. ;)


Podziel się


Skomentuj