faq

Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi* dotyczące gry Survarium, podzielone na sześć różnych kategorii i publikowane na łamach oficjalnej strony studia Vostok Games.



Pytania ogólne

Kiedy premiera gry?

Planujemy udostepnić grę pod koniec 2013 roku.

Co znaczy Survarium?

Survarium znaczy „strefa przetrwania”.

Jaki to rodzaj gry?

Jest to darmowa (Free-to-play) strzelanka sieciowa, akcja której osadzona jest na Ziemi, w niedalekiej przyszłości. Gra będzie rozpowszechniana przez Internet, bez jakichkolwiek opłat. Użytkownicy będą musieli jedynie pobrać specjalny klient gry na swoje komputery, aby móc w pełni cieszyć się tym tytułem.

Dlaczego wybraliście tworzenie gry typu MMO?

Ponieważ ten typ gry jest najbardziej nowoczesny i oferuje wiele zalet: uproszczone dodawanie nowych elementów i rozwijanie gry, skuteczną ochrona przed piractwem, bezpośredni kontakt ze społecznością graczy, co przekłada się na jakość.

Czy gra wymagać będzie stałego połączenia z Internetem?

Tak, ponieważ cała aktywność w grze odbywa się na serwerze.

Czy w grze będzie tryb dla pojedynczego gracza (single player)?

Nie.

Jak często będziecie publikować dzienniki dewelopera?

Regularnie, w zależności od postępów prac nad grą, czyli co 2-3 miesiące.

Czy w grze ujrzymy system reputacji, który uwzględnia zarówno eliminację innych graczy, jak i pomaganie im?

Tak.

Czy uzbrojenie w grze będzie stworzone w oparciu o prawdziwą, czy też fikcyjną broń?

Skupiamy się głównie na prawdziwych rodzajach broni.

Czy w grze Survarium będą kobiety?

W grze będzie można grać zarówno postacią płci żeńskiej, jak i męskiej.

Czy będziecie w stanie ukończyć prace nad grą w tak krótkim czasie?

Zazwyczaj tego typu gry w dniu premiery są jeszcze w fazie beta. Nie wszystko to, co zaplanowaliśmy do zrobienia, zostanie udostępnione z końcem bieżącego roku. Wydamy grę z podstawowymi trybami i lokacjami. Ponadto, zamierzamy rozwijać grę poprzez ulepszanie obecnych trybów, poprawianie umiejętności gracza itd. Poza tym, zamierzamy stale kontaktować się ze społecznością graczy, aby wiedzieć, czego od nas oczekują.

Jeżeli zapłacę za konto premium, to jaką przewagę będę miał nad innymi graczami?

Za posiadanie konta premium będziesz miał dostęp do np.: przyspieszonego ulepszania umiejętności postaci, rozszerzonych statystyk czy unikatowych przedmioty, które jednak nie dadzą Ci absolutnej przewagi w walce. Gra zaprojektowana zostanie w taki sposób, aby umiejętności graczy odgrywały kluczową rolę.

Czy dla nowych graczy będą wyodrębnione oddzielne lokacje?

Zamierzamy wprowadzić automatyczne dopasowywanie meczów do graczy, w zależności od ich aktualnego poziomu.

Jakie będą tryby gry?

Aktualnie planujemy trzy tryby gry:
Tryb gry drużynowej – konkurują dwie drużyny. Kilka elementów urządzenia jest porozrzucanych losowo po całej mapie. Zadanie graczy polega na ich zebraniu i przyniesieniu w ograniczonym czasie do swojej bazy – przed nadejściem Anomalnej Burzy. Zwycięża drużyna, która dostarczy wszystkie elementy urządzenia przed upływem wyznaczonego czasu. Jeżeli żadna z drużyn nie poradzi sobie z tym zadaniem, to obie przegrywają.
Tryb współpracy – gracz wraz z towarzyszami lub przypadkowymi współzawodnikami przechodzą poszczególne misje, które wpływają na przebieg fabuły. Misje są różne: od badawczych zaczynając, poprzez eskortowanie, a na poszukiwaniu artefaktów kończąc. Każda kolejna misja jest trudniejsza od poprzedniej, a wydarzenia z poprzednich misji mają wpływ na kolejne.
Tryb swobodnej gry – gracz zaczyna w jednym z punktów startowych, na olbrzymiej lokacji zaludnionej przez mutanty i usianej anomaliami. Ten tryb umożliwia pełną swobodę działań – sami decydujemy, komu pomożemy, a kogo potraktujemy jak wroga, czy chcemy wędrować samotnie, czy też przyłączymy się do grupy, aby przetrwać. Zapełnienie lokacji jest czysto przypadkowe i zależy od poczynań graczy, dlatego każde przejście gry będzie niepowtarzalne i nieprzewidywalne. Celem gry w tym trybie jest przetrwanie i dotarcie do jednego z wyjść z lokacji.

Co z graczami, którzy oszukują oraz zabijają innych bez żadnego powodu?

Serwery będą moderowane. Oprócz tego, planujemy wprowadzić system na podobieństwo Karmy. W rezultacie nieuczciwi użytkownicy będą walczyć z graczami, którzy również oszukują.

Czy najlepsi gracze – z czołówki rankingów – będą mieli wpływ na świat Survarium?

Z pewnością chcemy, by historia gry Survarium zależała od graczy. Aczkolwiek, to dziwne gdy tylko garstka najlepszych graczy będzie miała na to wpływ. Widzimy to tak: aktywujemy wydarzenie specjalne, podczas którego gracze będą mogli zmieniać strony i podejmować decyzje, czy zabić, czy też darować wrogowi. Następnie przeanalizujemy, w jaki sposób gracze poradzą sobie z daną sytuacją i większością głosów wybiorą odpowiednią końcówkę.

Czy gracze, którzy są aktywni w testach alpha oraz beta, zostaną nagrodzeni jakimiś unikatowymi przedmiotami, które będzie można użyć w grze?

Tak, przygotowaliśmy dla nich specjalne bonusy.

Czy będzie możliwość nagrywania rozgrywki?

Rozważamy to. W danym momencie ciężko jest powiedzieć, w jaki sposób system nagrywania rozgrywki miałby działać.

Kiedy rozpoczną się testy alpha i beta gry?

Testy alpha zaczną się w drugim kwartale tego roku natomiast beta – pod koniec roku.

Gdy stracę połączenie z siecią, czy będę miał możliwość powrotu do gry i kontynuowanie jej od miejsca sprzed utraty połączenia?

Tak, proszę się o to nie martwić. Będziecie mieli możliwość ponownego połączenia się i dokończenia rundy.

Czy będzie tryb gry, w którym walczą cztery albo więcej drużyn przeciwko sobie?

Zastanawialiśmy się nad tym, ale nie jesteśmy pewni czy dodamy taki tryb. Martwimy się, że takie starcia mogłyby się przerodzić w kompletny chaos i bałagan na mapie, a tego z kolei chcielibyśmy uniknąć.

Czy podczas gry wyświetlana będzie ilość klatek na sekundę oraz ping?

Tak.

Czy w trybie gry drużynowej oraz trybie swobodnej gry gracze będą mogli rezerwować miejsce dla znajomych i dołączać do gry w późniejszym czasie?

Nie, nie zamierzamy tego robić. Jeżeli chcesz pograć ze znajomymi, to będziesz mógł stworzyć grupę, która będzie mogła automatycznie dołączyć do Twojej gry.

Czy zastanawialiście się nad wprowadzeniem osobnych serwerów dla graczy w zależności od postępów w grze, na przykład, gracze którzy dotrą do tej samej odnogi fabularnej trafią na ten sam serwer, a reszta na inny.

Chcielibyśmy, aby wszyscy gracze znajdowali się na jednym serwerze i konkurowali między sobą. Najlepsi gracze będą mieli wpływ na przebieg fabuły gry.

Co możecie powiedzieć o najmocniejszych, albo wyróżniających się stronach waszego narzędzia do tworzenia postaci? Jak bardzo rozbudowany będzie to system?

Podoba nam się koncepcja perków, sposób w jaki komponują się ze sobą nawzajem i to, jak zmienia się wygląd zewnętrzny postaci w zależności od posiadanego ekwipunku i ubioru. Uwielbiamy poczucie stałego rozwoju naszej postaci. Co zaś tyczy się dopracowania, to nie ma granicy dla doskonałości, zdajemy sobie sprawę z tego, że po udostępnieniu gry, pewne rzeczy będą działać niezupełnie tak, jak powinny i dlatego będziemy musieli je poprawiać. Nie mamy zamiaru zatrzymywać się, będziemy stopniowo udoskonalać narzędzie do tworzenia postaci.

Ciekaw jestem interfejsu gry – czy to będzie standardowy HUD, czy bardziej klimatyczny, pozwalający na wczucie się w grę? Czy rozważaliście alternatywne sposoby jego implementacji?

Wypróbowywaliśmy różne warianty, ale ostatecznie zdecydowaliśmy się na standardowy, dwuwymiarowy HUD. Rzecz jasna zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby zawierał jak najwięcej potrzebnej graczowi informacji, ale z zachowaniem umiaru. Najważniejszy jest klimat.

Czy patrzycie na swoją produkcję jak na pewnego rodzaju formę przesłania, czy traktujecie jak zwyczajną grę?

Jedno i drugie. Tworzymy grę, ale przede wszystkim zależy nam, by nasz tytuł posiadał pewne wartościowe cechy. Nie traktujemy tego projektu jak zwyczajną pracę. Gra sama w sobie jest ciekawym sposobem zwrócenia uwagi na określony problem.

Największa trudność z jaką dotychczas mieliście do czynienie przy pracy nad projektem Survarium?

Najtrudniejsza jest dla nas walka z pokusą, by jeszcze bardziej rozwinąć grę Survarium! Tyle różnych rzeczy chcielibyśmy uwzględnić! Jednak nasi fani chcą zobaczyć jeszcze więcej, i to jak najszybciej. W ten sposób rozumiemy, że nadal jesteśmy młodą ekipą. Wiele rzeczy możemy zrobić dość szybko, dzięki doświadczeniu zdobytemu przy pracy nad poprzednim projektem i talentowi naszych kolegów. Niemniej jednak niektóre rzeczy wymagają sporo czasu i zasobów. Jest nam bardzo trudno godzić się na kompromisy – co należy odłożyć na później, a co z kolei uprościć w porównaniu z początkowymi założeniami.

Wróć na górę



Fabuła

Podstawą klimatu gier serii S.T.A.L.K.E.R. jest fabuła i uniwersum. Co z fabułą w Survarium? Niepokoi fakt, że typowe MMO praktycznie rzecz biorąc nie ma żadnej fabuły.

Rozbudowana fabuła połączy misje w trybie swobodnej gry (PvE).

Co będzie stanowić podstawę historii w grze Survarium?

Wydarzenia w grze będą dotyczyć katastrofy ekologicznej na Ziemi na skalę globalną, przyczyny której nie będą znane. Gęsty las z każdej strony napiera na miasta, zwierzęta i ptaki w przypływie szału atakują magazyny, elektrownie, obiekty przemysłowe i wojskowe. Miasta są odcięte od siebie, nie mają zaopatrzenia w wodę, nie ma gazu i prądu, łączność została odcięta. Kraje chylą się ku upadkowi, na całym świecie króluje anarchia. Obecnie jedynie siła decyduje o tym kto ma przetrwać. Tymczasem nowe gatunki roślin i zwierząt celowo niszczą zdobycze ludzkiej cywilizacji. Dziwne rośliny i grzyby wyrastają spod betonu i konstrukcji stalowych. Naukowcy na całym świecie bezskutecznie próbują zwalczyć anomalię, rozprzestrzeniającą się z zawrotną szybkością po całej Ziemi.

Czy fabuła gry będzie posiadać logiczne zakończenie?

W grze dostępnych będzie kilka linii fabularnych, jedne będą się kończyć gdy tymczasem inne dopiero się rozpoczną. Planujemy ciągle rozwijać historię. Jej rozgałęzienia będą rozwijać się stopniowo i zależą od rozwoju świata gry jak i postępów samego gracza.

Czy wydarzenia w Survarium będą bezpośrednio połączone z tymi znanymi z gier serii S.T.A.L.K.E.R.?

Nie. Opracowaliśmy naszą własną historię w oparciu o nasze doświadczenie i wizję post-apokaliptycznego świata. Survarium będzie charakteryzować się podobnym klimatem i niektórymi elementami znanymi z serii S.T.A.L.K.E.R., które się sprawdziły, takie jak anomalie, mutanty, artefakty i znane lokacje. To będzie zupełnie nowy nadzwyczajny świat, z nowym przesłaniem, klimatem i zawartością.

Ukończenie linii fabularnej gry będzie możliwe jedynie w trybie współpracy (Co-op)?

Główne fragmenty historii rzeczywiście będą dostępne jedynie w trybie współpracy, aczkolwiek w innych trybach gracze również będą mogli odnaleźć informacje uzupełniające wiedzę o świecie gry, jak historia jakiejś lokacji itd.

Wróć na górę



Rozgrywka

Na ile Survarium będzie podobne do gier serii S.T.A.L.K.E.R.?

W Survarium wprowadzimy szereg charakterystycznych elementów, takich jak przetrwanie, anomalie, frakcje, mutanty itd. Jednak wszystkie te elementy będą zupełnie nowe a nie takie jak w grach serii S.T.A.L.K.E.R..

Czy w grze będą frakcje podobne do tych znanych z gier serii S.T.A.L.K.E.R.?

W Survarium będą zupełnie nowe frakcje aczkolwiek bardzo podobne do tych już znanych z naszych poprzednich produkcji.

Ile frakcji zaplanowano na potrzeby Survarium? Czy będzie można do nich dołączyć?

W planach mamy dziewięć frakcji jednak nie wszystkie będą dostępne dla graczy.

Czy w grze będzie można założyć swój własny klan?

Tak, będziesz mógł założyć swój własny klan.

Na ile ważne w grze będą realne pieniądze?

Realne pieniądze nie będą niezbędne by grać, ale dzięki nim uzyskamy dodatkowe możliwości – przyspieszony rozwój postaci, unikatowe wyposażenie, dostęp do bardziej szczegółowej statystyki. Cała, niezbędna dla komfortowego grania zawartość będzie dostępna całkowicie za darmo.

Jaką rolę pełnią punkty doświadczenia?

Nasze podejście do realizmu nie uległo zmianie. Umiejętności gracza nadal będą znacznie ważniejsze od umiejętności postaci.

Jaka będzie wielkość świata gry?

Nie będzie bezszwowego świata. Gra podzielona zostanie na mecze odbywające się na oddzielnych lokacjach. Wielkość poszczególnych lokacji jest obecnie kwestią zależną od odpowiedniego balansu w grze.

Czy w grze planujecie stworzenie wielu Zon rozrzuconych po całym globie ziemskim?

Zgodnie z historią naszej gry katastrofa ekologiczna objęła całą planetę. Więc nie pozostało praktycznie żadnych bezpiecznych miejsc lub zamieszkałych obszarów. Dlatego część lokacji w grze będzie się znajdować w Europie, Ameryce i Azji. Ale to dalsze plany…

Jakie macie plany dotyczące lokacji w danej chwili? Jeśli zostaną stworzone w oparciu o realnie istniejące miejsca to czy zachowają swoje rzeczywiste nazwy?

Wolimy opracować własne lokacje w oparciu o realnie istniejące miejsca. W miarę możliwości, zachowamy ich rzeczywiste nazwy

Czy w grze będą pojazdy?

W chwili obecnej nie są one planowane.

Czy gra będzie zawierać elementy RPG?

Tak.

Czy wdrożycie system symulacji życia A-Life także i w Survarium?

Nie.

Czy będzie duży wybór dostępnego w grze uzbrojenia? Czy będą dostępne różne ulepszenia dla broni?

Ilość dostępnego w grze uzbrojenia będzie całkiem spora, z naciskiem na realnie istniejące bronie. Ulepszenia dla broni również są w planach.

Czy będą dostępne dalekosiężne celowniki?

Tak.

Czy gracz będzie miał możliwość swobody działań?

Tak, z pewnością.

Czy będzie można zmienić wygląd i ciało mojej postaci na początku gry?

Chcielibyśmy zaimplementować narzędzie do personalizacji postaci, jednak pojawienie się takiego rozwiązania przed udostępnieniem otwartej Beta wersji gry jest mało prawdopodobna. Zapewne na początek dodamy podstawowe narzędzie, którego funkcjonalność z czasem rozszerzymy.

Czy będzie możliwość zamówienia odzwierciedlenia rzeczywistych rysów twarzy i postury gracza dla jego postaci w grze za opłatą w realnych pieniądzach?

Nigdy nie zastanawialiśmy się nad taką możliwością. Jeżeli społeczność graczy wyrazi chęć wprowadzenia takiego rozwiązania w grze, to z przyjemnością to rozważymy.

Jaki status będzie mieć moja postać na początku gry? Nowicjusz czy też od raz będzie można rozwinąć niektóre z jego umiejętności?

Na początku gry każdy gracz zaczyna jako nowicjusz mając podstawowe umiejętności. Aby móc szybciej rozwijać umiejętności swojej postaci, należy korzystać z konta premium.

Czy plecak postaci będzie podobny do tego znanego z serii gier S.T.A.L.K.E.R., tj. uwzględniona będzie jedynie waga czy również jego objętość? Czy dostępne będą rozmaite rodzaje plecaków o różnych pojemnościach?

Plecaki, pojemniki itp., będą różne, każdy będzie posiadać unikatowe cechy. Szczegóły poznacie nieco później.

Czy będzie zmiana pory dnia i nocy?

Będzie zmiana pory dnia i nocy, co w znaczący sposób wpłynie na przebieg rozgrywki. Natomiast nie będzie zmian pór roku.

Czy tym razem zamek i komora nabojowa będą po właściwej, prawej stronie broni palnej?

Zrobimy co w naszej mocy aby tak właśnie było.

Jeżeli w grze będą rankingi, to przeładowywanie broni przez nowicjusza będzie identyczne jak u doświadczonej postaci gracza, czy też będą się różnić (szybkość i zręczność) w zależności od miejsca w rankingu?

Będą rankingi. O wszystkim różnicach pomiędzy nowicjuszem a doświadczoną postacią gracza opowiemy nieco później.

Czy pancerze i kombinezony ochronne zostaną odzwierciedlone w oparciu o realnie istniejące modele czy będą wytworami wyobraźni projektantów gry? Czy pojemniki, nakolenniki, nałokietniki, hełmy, kominiarki, rękawiczki, buty itd. będą odrębnymi elementami ekwipunku postaci czy też integralną częścią jej ubioru?

Generalnie, kombinezony ochronne i pancerze zostaną stworzone w oparciu o realnie istniejące modele, jednakże nie oczekujcie ultra-realnego odzwierciedlenia ich w grze ponieważ nie tworzymy symulatora. Będzie można dobrać różne dodatki do ubioru jako elementy opcjonalne.

Czy będzie możliwość posiadania swojego własnego schowka/kącika w jakimś odległym miejscu?

Nie, ponieważ to będzie bezsensu – cały swój „dobytek” zawsze będziesz mieć przy sobie w lobby gry.

Czy dostępne w grze frakcje będą się różniły?

Tak, frakcje będą inne pod każdym względem, w tym także zdolności, zadania, dialogi, w ten sposób współpraca z różnymi frakcjami wzbudzi ciekawość gracza. Oczywiście gracz będzie mieć swobodę wyboru z kim woli współpracować.

Gdzie będzie się toczyć akcja gry?

Wciąż skupiamy się na obszarze byłego ZSRR, ale globalna katastrofa, która stanowi podstawę historii świata gry, czysto teoretycznie pozwala na wprowadzenie w życie lokacji takich jak Moskwa, Berlin, Nowy Jork albo jakiegokolwiek innego miejsca gdzie ludzie nadal walczą o przetrwanie.

Które z umiejętności postaci gracza będziemy mogli rozwijać?

Gracz może poprawiać umiejętności swojej postaci w pięciu kategoriach: trening strzelecki – umiejętność posługiwania się z bronią palną, celowanie, przeładowywanie; trening tężyzny fizycznej – prędkość poruszania się, udźwig; umiejętności medyczne – wiedza na temat leków i stymulantów; umiejętności techniczne – umiejętność posługiwania się skanerami i różnymi urządzeniami, pułapkami, wnykami; sztuka przetrwania – wiedza o anomaliach i artefaktach.

Czy będą dostępne jakieś umiejętności specjalne?

Po każdym awansie postaci gracza, uzyskuje się również niewielką przewagę pasywną, a raz na kilka poziomów nowy perk, jak na przykład wydłużenie czasu biegania, wstrzymywanie oddechu podczas wystrzału z broni snajperskiej itd.

Czy będzie jakaś waluta w grze?

Tak, gracz będzie zdobywać pieniądze, które może przeznaczyć na zakup broni i przedmiotów u frakcji. Ale dostępny asortyment będzie zależeć od reputacji postaci gracza z każdą z frakcji.

Czy w grze będzie wyświetlana rozbudowana statystyka poszczególnych graczy?

Tak, z pewnością.

Czy w grze będzie można nauczyć się pewnych specjalizacji?

Udostępnimy różne umiejętności i opcje, które gracz będzie mógł rozwijać. Będzie miał możliwość wyboru to co mu najbardziej odpowiada.

Czy w grze zobaczymy różne urządzenia takie jak czujniki ruchu i termiczne, noktowizory, rozszerzenia, pułapki itd.?

Tak, zamierzamy je wprowadzić do gry.

Czy gracz może zostać dowódcą grupy? Nazwać ją jak zechce i wybrać którąś z cech charakteryzujących całą grupę?

Jeżeli zechcesz możesz stworzyć swój własny klan w grze i jego historię. To będzie twoja grupa, którą będziesz dowodzić.

Czy możemy używać w potyczkach znalezionej przy zwłokach broni?

Tak możecie ale tylko podczas trwania misji.

Czy gracz będzie mógł kupić indywidualne emblematy dla siebie i swojego klanu?

Planujemy stworzyć narzędzie służące do projektowania emblematów, dzięki któremu każdy gracz będzie mógł stworzyć własne logo z określonych elementów graficznych. Niektóre elementy będą dostępne od razu, a inne z kolei zostaną udostępnione po określonym osiągnięciu i dokonaniu jakiegoś wyczynu. A jeszcze inne będą jedynie do kupienia.

A co z ubraniem z kamuflarzem?

Będą dostępne różne rodzaje kamizelek kuloodpornych, niektóre z bonusem do kamuflażu.

Czy będzie realistyczny system obrażeń ciała? Na przykład, trudności z utrzymaniem broni w przestrzelonej ręce czy wolniejsze poruszanie się gdy noga jest zraniona.

Zaplanowaliśmy wprowadzenie realistycznego systemu obrażeń poszczególnych części ciała, zobaczymy czy dobrze wypadnie w testach gry, a następnie podejmiemy decyzję o jego dalszym losie.

Czy będzie ograniczony czas w przypadku biegania/sprintu?

Tak.

Czy ogólna waga dźwiganych przedmiotów będzie miała wpływ na poruszanie się postaci gracza?

Jesteśmy na etapie planowania takich rzeczy.

Jeżeli postać gracza będzie musiała ukrywać się w zaroślach to czy będzie mogła położyć się na ziemi i się przeczołgać?

Jeszcze nie podjęliśmy ostatecznej decyzji w tej sprawie.

Czy stworzycie możliwość aby gracz mógł wspinać się na okna i wyłomów w ścianach, podciągać się lub pomagać kompanowi z drużyny wspiąć się na górę – drugi gracz wyciągnąłby swoją rękę aby pomóc wspiąć się koledze?

Takie rozwiązanie wymaga dużo środków aby je wdrożyć, i to zarówno z po stronie produkcji jak i testowania gry.

Czy będzie można wspiąć się, przeskakiwać przez wszystkie mniejsze przeszkody lub ukrywać się za wszystkim co jest odporne na kule lub odłamki i jednocześnie móc obserwować zza każdej ze stron ukrycia?

To wszystko będzie możliwe w grze. Jeżeli masz na myśli mechanikę ukrywania się rodem z Gears of War, to takiego rozwiązania nie planujemy w naszej grze.

Czy w grze będą bardzo niebezpieczne lokacje ale za to przynoszące duże zyski – wartościowe łupy -, na przykład, podziemia, wejście do których znaleźć można jedynie przy użyciu specjalnego urządzenia?

Planujemy umieścić w grze trudne do znalezienia schowki i skrytki.

Komendy wydawane przez radio – czy taka możliwość będzie w grze?

Tak, będą.

Czy w grze będą obszary z małą ilością lub zupełnie pozbawione tlenu, przez które gracz może przejść używając specjalnego urządzenia lub bez z niego na własne ryzyko?

Na niektórych mapa będą takie miejsca.

Czy gracze będą mieli możliwość uderzenia kolbą broni, na przykład, przechodzącego tuż obok zombiaka, mutanta lub postaci innego gracza ale nie po to by zabić lecz jedynie ogłuszyć na parę sekund?

Tak, coś podobnego będzie w grze.

Czy gracz będzie mógł używać w trakcie starcia dwóch broni jednocześnie?

Rozważaliśmy ten pomysł i doszliśmy do wniosku, że wdrożenie takiego rozwiązania negatywnie wpłynie na klimat i balans w grze. Dlatego zdecydowaliśmy się zrezygnować z tego pomysłu.

Czy gracz będzie odnajdywać fałszywe artefakty, które wyglądają jak każdy artefakt ale nie działają jak prawdziwe artefakty i wpływają negatywnie na charakterystyki postaci gracza?

Jesteśmy przeciwni temu pomysłowi ponieważ wydaje nam się za niewłaściwe oszukiwanie gracza, który stracił czas i energię by odnaleźć artefakt.

Czy oprócz anomalii negatywnie wpływających na żywe stworzenia, natrafimy na anomalie pozytywnie oddziałujące na postać gracza jak na przykład regeneracja zdrowia?

To przeczy pojęciu anomalii jako miejsca niebezpiecznego.

Czy w grze Survarium będą dostępne misje szkoleniowe?

Rozpatrujemy różne warianty samouczka lub misji szkoleniowych. To będzie coś w rodzaju nietypowej misji, którą nie będziesz mógł na okrągło powtarzać.

Czy będą jakieś ograniczenia związane z zakładaniem klanu w grze?

Każdy gracz będzie mógł założyć klan. Z drugiej strony, klany składające się z 1-2 graczy będą wprowadzać w błąd innych graczy. Najprawdopodobniej, przedstawimy jakieś ograniczenia, na przykład aby założyć klan należy zebrać co najmniej 5-10 graczy, którzy wyrazili na to zgodę. Ponadto, zastanawiamy się nad wprowadzeniem możliwości rozwoju klanu. W taki sposób łatwiej będzie odróżnić nowe klany od doświadczonych.

W jaki sposób gracze będą mogli dołączać do klanów?

Mamy pomysł aby stworzyć coś w rodzaju biura pośrednictwa pracy, dzięki któremu gracze będą mogli poszukać klanu jeśli jakiś klan ma jeszcze wolne miejsca, z kolei założyciele klanu będą mogli poszukać odpowiednich graczy po zostawieniu przez nich w odpowiednim miejscu coś w rodzaju podania o przyjęcie do klanu.

Czy możliwe jest wprowadzenie rozwiązania, w którym w każdej nowej rundzie anomalie statyczne lub dynamiczne zmieniały swoje położenie?.

Anomalie w grze będą miały charakter przypadkowy choć znajdować się będą na ograniczonym obszarze. Nie będą się pojawiać w całkowicie różnych miejscach danej lokacji.

Czy w grze będą anomalie grawitacyjne zmieniające trajektorię lotu pocisków lub anomalie chemiczne, które nie tylko uszkodzą wyposażenie ale spowodują jego korodowanie uniemożliwiające dalszą naprawę?

W pierwszym przypadku jest to niestety niemożliwe ponieważ to by drastycznie zwiększyło obciążenie serwera gry. Co do drugiego pomysłu, uważamy, że ten pomysł za zbyt drastyczny. Wyobraźcie sobie, że otrzymaliście bardzo rzadką kamizelkę kuloodporną, która następnie ulega nieodwracalnemu uszkodzeniu tylko dlatego, że wszedłeś w anomalię chemiczną z powodu wystąpienia w grze lagu.

Czy gracz będzie mógł przenieść niewielkie przedmioty w grze i używać ich aby się ukryć?

Na chwilę obecną nie planujemy takiego rozwiązania.

Czy w grze występuje wrażenie płynności tak jak to miało miejsce w grach serii S.T.A.L.K.E.R. czy Wasz projekt jest podobny do innych MMORPG w których przeważnie fizyka poruszania się postaci przypomina kierowanie pociągiem?

Nasza gra będzie znacznie bliższa rozwiązaniom stosowanym w FPS niż MMORPG.

Czy po osiąganiu maksymalnego poziomu i ukończeniu wszystkich zadań będziemy mogli zacząć grę jeszcze raz, od początku, ale z bardziej rozwiniętą postacią? Jeśli nie, to czy będzie możliwość powtórzenia przejścia gry?

Gra, która tworzymy nie ma trybu dla pojedynczego gracza (ang. single player). Dlatego szczerze w to wątpimy aby ktoś był w stanie ją przejść od początku do samego końca. Ponadto, planujemy regularne aktualizacje zawartości gry, nowe lokacje, zadania, linie fabularne itd.

Czy wyposażenie, które znajdziemy w trybie swobodnej gry, będziesz można wykorzystać także w innych trybach gry? Jeżeli nie to w jaki sposób można nabyć broń i inne przedmioty oprócz ich kupowania?

Wyposażenie nie będzie tak po prostu leżeć sobie na ziemi. Dlatego wyzwaniem będzie jego zdobycie. Musimy rozważyć dwie opcje: jeżeli kogoś zabiłeś i zabrałeś mu broń to możesz ją wykorzystywać tylko w trakcie trwania danego meczu. Jeżeli jednak wykonałeś jakieś zadanie, znalazłeś sekretne miejsce i zabrałeś nagrodę ze schowka (niekoniecznie musi to być schowek, równie dobrze przedmiot może wisieć na ścianie itp.), w takim przypadku to się zapisuje na Twoim koncie nawet po zakończeniu danego meczu.

W wielu innych grach, w tym także w serii S.T.A.L.K.E.R., dzięki uważnemu nasłuchiwaniu gracz mógł uzyskać przewagę, tak jak słyszenie zbliżającego się ale niewidocznego wroga w ciemności. Czy tego samego możemy także oczekiwać w Survarium?

Tak, z całą pewnością. Dźwięk jest integralną częścią naszej gry.

Czy zrobicie możliwość samodzielnego wytwarzania przedmiotów (ang. crafting) takich jak zastrzyki, leki czy trucizny, które modyfikują umiejętności gracza?

Z naszego punktu widzenia wszelkie specyfiki medyczne powinny odpowiadać tym realnie istniejącym. Dlatego nie zamierzamy robić strzykawek, które podwajają dokładność celowania. Z drugiej jednak strony, planujemy wprowadzić pewne rozwiązania zwiększające próg bólu i pozwalające na chwilowe znoszenie najcięższych ran. Czy zamierzamy wprowadzić możliwość samodzielnego wytwarzania przedmiotów – raczej nie, ale nie wykluczamy zrobienia tego w przyszłości.

Wróć na górę



Dźwięk

Jaki gatunek muzyczny będzie nam towarzyszyć podczas gry?

Dark Ambient.



Pytania techniczne

Jak długo pracujecie nad silnikiem Vostok Engine i ile jeszcze pracy przed Wami?

Silnik był tworzony od początku 2012 roku. Jest wciąż dużo pracy przed nami ale wierzymy w doświadczenie ekipy naszych programistów.

Na ile nowoczesny będzie Wasz silnik gry?

Silnik gry będzie jak najbardziej współczesny, w tym także wsparcie dla DirectX 11.

Jaka jest wymagana przybliżona prędkość połączenia z Internetem by w miarę komfortowo grać w Survarium?

Celujemy w 64 kbit pobierania i 32 kbit prędkości wysyłania danych.

Czy planujecie wypuścić grę nie tylko na PC ale również na konsole – PS3 i Xbox360?

Nie od razu.

Jakie są wymagania sprzętowe dla gry Survarium?

Gra Survarium wykorzystuje współczesny silnik gry wspierający DirectX 11 i wielordzeniowe procesory. Wymaga karty graficznej nie słabszej niż GeForce 8800 z 512 Mb pamięci video i komputer klasy PC z 2 GB pamięci RAM. Dla komfortowego grania wymagane jest stabilne połączenia z Internetem o prędkościach nie mniejszych niż 64/32 kbit.



Modowanie

Czy będzie można stworzyć własne modyfikacje w oparciu o grę?

Gra Survarium będzie wspierać modyfikacje ale tylko te, które nie wpływają na balans gry. Na przykład, zmiany w interfejsie gry. Rozważamy pomysł stworzenia wewnętrznego, opartego na przeglądarce narzędzia do modyfikacji gry.

Wróć na górę


*Ostatnia aktualizacja: styczeń 2014.